Vores nye norske ejere beskriver Berlingske Media som en “publicistisk ædelsten” - jeg er helt enig

6. December 2024

Vores nye norske ejere beskriver Berlingske Media som en “publicistisk ædelsten” - jeg er helt enig-img
ANDERS KRAB-JOHANSEN-img
ANDERS KRAB-JOHANSEN
Udgiver og koncernchef

Jeg har haft et spændende efterår som direktør. Egentlig var Berlingske Media og vores belgiske ejer DPG Media i gang med at købe op og lave samarbejdsaftaler i det nordiske mediemarked.

I sommer skiftede vindretningen. Vi har nok larmet i de øverste lag i medieverdenen, for pludselig var der en håndfuld nordeuropæiske mediekoncerner, som havde fået øje på os som opkøbsmål. Det var noget af et skifte.

For ti år siden købte DPG Media det hollandske avishus Wegener fra den engelske ejer Mecom, og i den forbindelse var DPG Media nødsaget til at tage Berlingske Media med for et nærmest symbolsk beløb. Situationen dengang var, at ingen turde investere i Berlingske Media, der gav underskud, hvor medierne fokuserede på aviser frem for digitale nyhedssites, og som havde en buket af forskellige aktiviteter inklusive reklamebureauer, dealsites, delejerskaber og et trykkeri.

Et årti med benhård omstilling til at blive en digital vinder i et vanskeligt medielandskab havde vist sin værdi. Berlingske, Weekendavisen, B.T. og Euroinvestor er blevet en attraktiv medieportefølje, hvor hvert medie har sin unikke identitet. Selskabet bag, nemlig Berlingske Media, har leveret et stabilt og flot overskud i syv år i træk, samlet set er vi i kontakt med 2,3 millioner danskere hver måned, og vi har digitale profiler på 1,6 millioner kunder. Når medarbejderne kan gennemføre en sådan omstilling, har man noget at bygge en medievirksomhed på.

I oktober og november gennemgik vi en salgsproces, som endte med at norske Amedia købte hele Berlingske Media. Handlen blev annonceret og gennemført i denne uge, og så er vi allerede videre. Vores nye bestyrelsesformand, Anders Opdahl, der er koncernchef for Amedia, beskriver vores mediehus som en “publicistisk ædelsten” - jeg er helt enig.

Jeg bliver tit spurgt, om det er et problem, at Berlingske Medias omsætning er lavere nu end for ti år siden. Svaret er nej. Pressen går igennem en dramatisk omstilling fra avis, tv og radio til digitale platforme. Det er et faktum, vi må forholde os til, hvis vi vil overleve og trives i en digital økonomi. Derfor er målepunkterne for succes, om vi udgiver fremragende journalistik, som flere og flere danskere vil læse, og om vi har et sundt overskud, så vi kan investere i fremtiden. Heldigvis er Anders Opdahl enig. Til Mediawatch sagde han i denne uge: ”Vi befinder os i en situation, hvor vi går fra en analog økonomi til en digital økonomi. Den har i sin natur en lavere toplinje. Sådan er det. Det er mere effektivt. Der er færre omkostninger til tryk og distribution.”

For os her i hovedkvarteret i Pilestræde i det indre København er det en god nyhed. Vi har fået en ejer, som forstår medier. Amedia er Norges største udgiver af redaktørstyrede medier, og det er afgørende. Vores medier har også en ansvarshavende chefredaktør for bordenden, som sikrer kvalitet, fakta og den journalistiske linje. Det er ikke givet i dag, hvor postulater, fake news, meninger og spin fylder godt i offentligheden. For Berlingske Media og for Amedia handler det om at bidrage til demokratiet og den offentlige samtale.

Amedia blev grundlagt i 2012. Det norske mediehus er en fusion mellem den daværende arbejderbevægelses A-presse og Edda Media, som var borgerpressen, som de siger på norsk. De enkelte medier i koncernen har rødder næsten 200 år tilbage i tiden. I dag er Amedia en upolitisk og uafhængig udgiver, der ejer og driver et bredt udvalg af aviser med forskellige formål og politisk historie. Amedia ejer 107 avistitler i Norge, hvor de fleste er store og små regionale aviser, men de driver også det liberale digitale medie Nettavisen og bondebevægelsens landsdækkende avis Nationen. Derfor er vi helt trygge ved, at Amedia respekterer det borgerlige udgivelsesgrundlag, som står i vores redaktørerklæring, og som gælder for Berlingske, Weekendavisen og B.T.

Hvad er så næste skridt? I første omgang er det business as usual, fordi det er det vigtigste, at vi fortsat udkommer med fremragende journalistik, og at vi driver en sund forretning. Jeg citerer lige Anders Opdahl en sidste gang: “En avis, som tjener penge, er en fri avis.” Lige mine ord. Vi skal hurtigt i gang med at dele vores IT-services med Amedia frem for DPG Media. Vi skal også i gang med at lære af hinanden.

Amedia og Berlingske Media er et godt match med samme filosofi, tilgang til journalistik, forretning og udvikling. Det skal nok blive godt og til glæde for vores læsere.

Her kan du få mere at vide

  • Der er en del venstresnoede journalister, der har vanskeligt ved at forstå, at B.T. er et borgerligt tabloidmedie. Fagbladet Journalisten spurgte Anders Opdahl, om det skulle ændres. Hans svar var: ”Nej nej nej nej nej nej nej”.
  • I ugerne op til salget af Berlingske Media blev der spredt en del fejlagtige oplysninger i Inside Business og andre steder om, hvem der bød, og hvad planen var. Nogle ramte bedre end andre, og den mest præcise beskrivelse findes i journalist Lasse Friis’ artikel i Berlingske.
  • Hvis du vil høre et interview med undertegnede om salget, kan du lytte til Berlingskes podcast Pilestræde med Kaare Svejstrup. Den har titlen “Berlingske er solgt.”

Tal til eftertænksomhed

810.000

abonnenter har Amedia i Norge

Billedtekst: Anders Opdahl, CEO Amedia Fto: Mathias Svold

Flere nyhedsbreve

Slide 1 of 17
Slide 1 of 17