Amedia køber Berlingske Media af DPG Media

3. December 2024

Kontakt

PRESSEKONTAKTER For Amedia og koncernchef Anders Opdahl Helene Wille Lund, kommunikationsrådgiver Telefon: (+47) 98 44 48 21 Mail: helene.lund@amedia.no Marte Ingul, koncerndirektør for public affairs Telefon: (+47) 99 54 12 38 Mail: marte.ingul@amedia.no For DPG Media og bestyrelsesformand Christian Van Thillo Babet Verstappen, Director Corporate Communications Telefon: +31 (0)6 11786330 Mail: babet.verstappen@dpgmedia.nl

Amedia køber Berlingske Media af DPG Media-img

Amedia er Norges største udgiver af redaktørstyrede medier og en upolitisk, fondsejet mediekoncern. Amedia ser købet af Berlingske Media som en strategisk mulighed for at styrke sin position på det nordiske mediemarked.

Berlingske Media har en stærk position i Danmark som ejer af anerkendte medier med høj troværdighed og lang historie. En position, som Amedia ønsker at bevare og videreudvikle.

“Amedia og Berlingske Media et perfekt match”

“Nordiske medieselskaber står over for en hårdere global konkurrence og nogle fundamentale digitale forandringer, som betyder, at vi kæmper mod techgiganter om både indtægter og distribution. En udvikling, der gør mediernes formål – at fremme et levende demokrati gennem ytringsfrihed og uafhængig journalistik – stadig mere krævende at opfylde. Derfor mener jeg, at et tættere samarbejde bliver helt afgørende i fremtiden, og det gør Amedia og Berlingske Media til et perfekt match,” siger Anders Opdahl, administrerende direktør i Amedia.

Han tilføjer: “Vi ser store muligheder for at udveksle viden og samarbejde på tværs af landegrænserne. Købet af Berlingske Media giver os mulighed for at eksportere vores ekspertise som førende mediekoncern inden for digital medieudvikling i Europa. Vi styrker vores position og norske virksomhed samtidig med, at vi når ud til nye målgrupper og sikrer Berlingske Media større styrke i Danmark.”

Amedia har som formål at fremme mediemangfoldighed og en fri og uafhængig presse, der tjener offentligheden. Amedia støtter sine publikationer med langsigtet ejerskab, branchekompetence, stærke redaktionelle standarder, unikke teknologiske værktøjer og solid økonomi.

“I de bedste hænder hos Amedia”

DPG Media har ejet Berlingske Media siden 2015.

“Den digitale transformation af Berlingske Medias titler har været en stor succes. Men som alle mediehuse har selskabet brug for at være en del af noget større for at kunne accelerere sin udvikling i et udfordrende marked. Derfor har vi været på udkig efter konsolideringsmuligheder og haft dialog med flere mediekoncerner. Det viste sig, at Amedia også så behovet for konsolidering og havde en klar ambition om at udvide sin virksomhed i Norden. Efter nøje overvejelser konkluderede vi, at Amedia - en meget succesfuld og digitalt orienteret mediekoncern - ville være en fremragende ejer af Berlingske Media, hvilket førte til denne transaktion, siger Christian Van Thillo, bestyrelsesformand for i DPG Media om valget af Amedia.

Han tilføjer: “Selvom det at sælge fantastiske medier ikke er nogen let beslutning for os og heller ikke noget, vi er vant til, er vi overbeviste om, at Berlingske Media er i de bedste hænder. Det er det, der virkelig tæller for selskabets fremtidige vækst. Vi vil gerne takke vores kolleger i Berlingske Media for ti fantastiske år og ønsker dem alt godt.”

“Berlingske Media er et naturlig næste skridt”

Amedia ejes af Amediastiftelsen. Fondens formål er at eje mediehuse, aviser og relaterede virksomheder. Samtidig støtter fonden projekter, der fremmer ytringsfrihed og journalistik.

André Støylen, administrerende direktør i Amediastiftelsen og bestyrelsesformand i Amedia, understreger vigtigheden af nordisk samarbejde.

“Amediastiftelsen er fuldt ud forpligtet til at støtte Amedia i udviklingen af deres portefølje. Købet af Berlingske Media er et naturligt skridt for at sikre vores position og imødegå konkurrencen fra globale giganter. Vi tror, at denne transaktion vil styrke medier og aviser ejet af både Amedia og Berlingske Media,” siger han.

Krab-Johansen sikrer kontinuitet

Anders Krab-Johansen fortsætter som koncernchef i Berlingske Media. Det sikrer kontinuitet i ledelsen af Berlingske Media.

“Anders Krab-Johansens fortsatte lederskab er afgørende for at bevare Berlingske Medias kvalitet og troværdighed, samtidig med at vi udvikler og innoverer. Denne stabilitet er afgørende vigtig, når vi samarbejder for at styrke vores fælles position på det nordiske mediemarked,” siger Anders Opdahl.

Tilgængelighed for pressen

Pressen inviteres til Berlingske Media, Pilestræde 34, 1112 København, klokken 12:00. Christian Van Thillo, Anders Opdahl og Anders Krab-Johansen vil være til rådighed for spørgsmål. Medbring presseakkreditering.

Flere pressemeddelser

Slide 1 of 28
Slide 1 of 28